ISSN 1392-1002
ISSN 2424-4708 (online)
|
2013 m. Nr. 3
Maldos archetipo transformacijos emigrantų kūryboje: katastrofinio modernizmo gestai A. Mackaus poezijoje,
J. Gaidelio ir L. Apkalnio vargonų muzikoje | Prayer transformations in emigrant creation: gestures of catastrophic modernism in poetry of A. Mackus and organ music of J. Gaidelis and L. Apkalnis
Jūratė LANDSBERGYTĖ
Straipsnyje siekiama
atskleisti lietuvių išeivių muzikos ir poezijos pokarinės epochos bruožus.
Pažymėtinas čia kitas, atviriau dramatinis nei Lietuvoje, lietuviškos tapatybės
įvaizdis, neatplėštas iš Vakarų erdvės, susijęs ypatingai su malda. Tai itin
svarbu muzikos raiškai. Maldos retorikos pokyčių šaltinių ir naujų pavyzdžių
visų pirma reikia ieškoti išeivijos poezijoje – H. Nagio, A. Mackaus, B.
Brazdžionio ir kt. kūryboje, iš kur jie transformuojasi į muzikos faktūros linijų
choralinę monoritmiją ir šviesėjimo bei tirštėjimo vertikalę, „sustingusio
šauksmo“ kulminacijų dinaminę amplitudę. Tai ypač ryšku vargonų muzikoje,
susijusioje su choralo semantika, sakralumo ilgesiu, giesme ir bažnyčios
aplinka. Pažymėtina, kad ir išeivių poezijoje malda, vargonai, bažnyčia
simbolizavo prarastąją tėvynę, supriešintą su pokario tamsa (P. Celan „Mirties
fuga“). Muzikoje tai susiję su liturgine mišių ir Savasties archetipo procesų
semantika. Apie išeivijos poetinę ir muzikinę kūrybą daug esmingų minčių yra V.
Kavolio, J. Girniaus, D. Palionytės, D. Petrauskaitės, E. Gedgaudo, O.
Narbutienės tekstuose. Didelę, sunkiai identifikuojamą atskirtį tarp laisvojo
pasaulio „skausmo braižo“ ir sovietijos kūrybinės sąmonės pažymi latvių muzikologas
Janis Kudinš. Antra vertus, itin retas reiškinys kol kas yra išeivių poetikos
ir muzikos sugretinimas ir suvedimas į vieną diskursą. Šiame straipsnyje yra
bandoma tai padaryti, remiantis C. G. Jungo psichoanalizės archetipų teorijos
prielaidomis: muzikos braiže įžvelgti išstumtųjų archetipų skausmo, meldimo
sugrįžti paradigminius sakralumo maldos gestus.
Raktažodžiai: malda, išeivija, katastrofinis modernizmas, poezija, muzika, aimana, šūksnis, gestas, archetipas, Savastis, šviesos-tamsos procesai
|
Numeriai:
2016 - T.23 Nr.1, Nr.2, Nr.3, Nr.42015 - T.22 Nr.1, Nr.2, Nr.3, Nr.42014 - T.21 Nr.1, Nr.2, Nr.3, Nr.42013 - T.20 Nr.1, Nr.2, Nr.3, Nr.42012 - T.19 Nr.1, Nr.2, Nr.3, Nr.42011 - T.18 Nr.1, Nr.2, Nr.3, Nr.42010 - T.17 Nr.1, Nr.2, Nr.3, Nr.42009 - T.16 Nr.1-2, Nr.3-42008 - T.15 Nr.1, Nr.2, Nr.3, Nr.42007 - T.14 Nr.1, Nr.2, Nr.3, Nr.42006 Nr.1, Nr.2, Nr.3, Nr.42005 Nr.1, Nr.2, Nr.3, Nr.42004 Nr.1, Nr.2, Nr.3, Nr.42003 Nr.1, Nr.2, Nr.3, Nr.42002 Nr.1, Nr.2, Nr.3, Nr.42001 Nr.1, Nr.2, Nr.3, Nr.4 |